Hoe onderzoekend is uw school?

onderzoekend_leren.png

Auteur: Annemarie Neeleman [Universiteit Maastricht] Chris Brown (University College London)

Annemarie_Chris.png

De schoolleider als aanjager van onderzoeksgebruik in de school

Hoewel niet altijd zo ervaren, hebben Nederlandse scholen een hele hoge mate van schoolautonomie. Er is echter weinig bekend over hoe deze ruimte precies wordt benut. Welke beleidskeuzes maken schoolleiders in het voortgezet onderwijs? Waarom maken ze juist deze keuzes? En in welke mate gebruiken ze onderzoeksresultaten in hun overwegingen?

Dit artikel beoogt schoolleiders een beter begrip te geven van hoe deze voordelen bereikt kunnen worden. Voor een daadwerkelijke inbedding van onderzoek in de school is het voorwaardelijk dat schoolleiders zowel transformatieve als onderwijskundige aspecten van hun leiderschap aanspreken. Vanuit deze twee perspectieven op leiderschap biedt dit artikel een aantal suggesties voor schoolleiders die een meer evidence-informed klimaat in hun school willen ontwikkelen.

Lees hier het hele artikel

 

 


Contactinformatie

Tongersestraat 6
6211 LM Maastricht
Telefoon: +31 43 388 36 20 

Stuur ons een email

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte gehouden worden van onze ontwikkelingen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven

Social

Volg ons op social media.